Posts tonen met het label ontwerponderzoek. Alle posts tonen
Posts tonen met het label ontwerponderzoek. Alle posts tonen

dinsdag 13 september 2011

Bijeenkomst 2 Ontwerponderzoek

Tijdens de tweede bijeenkomst hebben we door middel van een kleine quiz de voorkennis van de startbijeenkomst opgehaald. In deze bijeenkomst stonden hoofdstuk 1 en 2 van het onderzoeksverslag centraal. Dat betekende aandacht voor de context van de school en voor het opzetten van de probleemstelling.
Studenten hebben een voorbeeldhoofdstuk gekregen waarin ze kunnen zien hoe een contextbeschrijving eruit kan zien.

Voorbeeld Hoofdstuk 1 Onderzoekscontext

De studenten hebben daarna een opdrachtenblad gekregen waarin ze kennis maken met belangrijke bronnen om informatie te zoeken en uitleg over hoe ze naar de bronnen moeten verwijzen in de tekst.

Zoekopdrachten en Literatuur Opnemen

In de volgende bijeenkomst gaan we kijken naar het formuleren van een onderzoeksvraag en het opzetten van een interview en enquete.

woensdag 31 augustus 2011

Startbijeenkomst ontwerponderzoek

Vandaag was de startbijeenkomst voor het doen van onderzoek in het excellentieprogramma. De tweedejaars studenten doen ontwerponderzoek. In deze bijeenkomst heb ik de procedures uitgelegd en ben ik inhoudelijk ingegaan op het doen van praktijkonderzoek en specifiek op het doen van ontwerponderzoek. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van het boek Praktijkonderzoek in de school van Van der Donk en Van Lanen (2009). In de presentatie hieronder zie je de inhoud van het college.




Voor de studenten heb ik ook een korte factsheet gemaakt voor de praktijkopleiders en schoolopleiders. Op de factsheet staat in een notendop belangrijke informatie die voor hen van belang is.


Factsheet Ontwerponderzoek in Het Excellentietraject